TR's by Michelotti

Triumph introduceerde in 1961 de TR4, een ontwerp van de Italiaanse koetswerkbouwer Giovanni Michelotti. Michelotti was bekend bij Triumph omdat hij de Herald had ontworpen. De TR4 was voorzien van deuren met draairamen en de compleet nieuwe carrosserie had een betere stijfheid. Mechanisch was er niet veel veranderd, alleen de tandheugel besturing was een sterke verbetering. In 1965 gebruikte Triumph de onafhankelijke achterwiel ophanging van de 2000 Saloon voor de TR4a. Omdat de TR4a geen competitie was voor de MGC, voorzag men in 1967 de TR4a van een 2,.5 liter zescilinder motor met Lucas benzine-injectie. Dit resulteerde in de TR5. Om te voldoen aan de Amerikaanse regelgeving tav de uitlaatgasemissie werden de TR5 modellen die naar Amerika werden geexporteerd voorzien van dubbele carburatie. Om marketingtechnische redenen werd deze uitvoering TR250 genoemd. Hiermee onderscheidde hij zich van de TR4a en de TR5 en was er een verwijzing naar de motorinhoud (2500cc) De TR250 had niet meer vermogen dan de TR4a en was aanzienlijk trager dan de TR5.

 
tr4

TRIUMPH TR4

De eerste "nieuwe" generatie TR was de TR4 in 1961, die een geheel nieuwe door de Italiaan Michelotti ontworpen carrosserie had. Het nieuwe ontwerp was voor het eerst voorzien van neerdraaibare zijruiten, ventilatieroosters in het dashboard en meer cockpit ruimte. Onderhuids was de wagen voorzien van het chassis van de TR3 met een breedere spoorbreedte, rack-and-pinion stuurhuis en de bekende tr viercylinder motor, maar nu met een inhoud van 2,2 liter. De versnellingsbak was geheel gesynchroniseerd en als optie kon een Laycock overdrive worden besteld. De auto was leverbaar als coupé met een glazen achteruit en een uitneembaar tussendak. Als optie was een stoffen tussendak leverbaar dat over een metalen frame werd gespannen Nu is de coupé-uitvoering bekend onder de naam van dat stoffen tussendak: "Surrey-Top". 

TRIUMPH TR4a

Vroeg in 1965 werd de TR4 opgevolgd door de TR4A. Deze had een bijna onveranderde styling maar een kompleet nieuw chassis met onafhankelijke achterwielophanging. Alleen voor de Noord Amerikaanse markt was het mogelijk om de wagen - op speciaal verzoek - met een starre achteras geleverd te krijgen. Meer dan één derde van de in de USA verkochte wagens, werden geleverd in deze vorm. Tegen meerprijs was ook hier een "Surrey-top", een combinatie van een vaste achteruit met een uitneembaar vouwdak, verkrijgbaar.
tr4a
tr5

TRIUMPH TR5

Het was Triumph die de autowereld in 1967 verbaasde met haar aankondiging van de eerste Britse seriesportwagen met benzine injectie. De motor was een 2.5 liter zescylinder met 150 pk en de topsnelheid bedroeg 200 km/u; hij trok van 0 tot 100 in net onder de 9 sec. Chassis en carrosserie bleven nagenoeg hetzelfde als die van de TR4/4a.

TRIUMPH TR250

De TR250 was de type aanduiding van de TR5 voor de USA, voorzien van "speed-striping' op de neus en 2 Stromberg carburateurs; het vermogen was "slechts" 104 pk. Niet veel meer dan dat van de TR4. Reeds in januari 1969 werd de TR5/250 na een kort leven van maar 15 maanden, vervangen door de TR6.
tr250
 
 

Contact de TR Club

De TR Club is via de volgende adressen bereikbaar:

 
trch-logo 2

TRCH Nieuwsbrief

Als clublid ontvang je automatisch onze Nieuwsbrief en daar hoef je niet voor in te schrijven. Wil je de Nieuwsbrief niet meer ontvangen dan kan je met een klik onderaan de Nieuwsbrief je afmelden.

Ontvang je geen TRCH nieuwsbrief dan is waarschijnlijk jouw e-mailadres niet bij ons bekend. Tevens is het dan ook niet mogelijk om in te loggen op de site. In de Nieuwsbrief melden we de laatste belangrijke club berichten en aankondigingen van komende evenementen. Zo blijf je altijd snel op de hoogte van het reilen en zeilen binnen de club.